Wróć do materiału Data: 21/01/2022

Workplace learning trendy i nowe funkcjonalnosci

Trendy uczenia się w miejscu pracy i nowe umiejętności energetyczne

W ciągu ostatnich dwóch dekad szybki rozwój technologii cyfrowych spowodował, że organizacje dokonały ponownej oceny, przeprojektowania i zmiany sposobu prowadzenia działalności. Ostatnie globalne badanie przeprowadzone przez firmę McKinsey wykazało, że pandemia nie tylko przyspieszyła przyjęcie technologii cyfrowych, ale także gwałtownie zwiększyła przejście na zdalne lub hybrydowe modele pracy. Postawiło to nowe wymagania wobec pracowników, którzy mogą teraz potrzebować innego zestawu umiejętności, aby dostosować się do sposobu wykonywania pracy. Co za tym idzie, pracodawcy musieli znaleźć nowe sposoby wspierania rozwoju tych umiejętności u swoich pracowników, przy jednoczesnym zatrzymaniu talentów i utrzymaniu kultury integracji i różnorodności.

W różnych branżach i sektorach coraz pilniejsze staje się zajęcie się lukami w umiejętnościach, a specjaliści ds. uczenia się i rozwoju (L&D) uznają obecnie, że najbardziej wydajnym i skutecznym sposobem podnoszenia lub przekwalifikowywania obecnych pracowników jest tworzenie kultury uczenia się w miejscu pracy.

Umiejętności na żądanie – nie tylko techniczne, głównie behawioralne Pomimo rozwoju technologii cyfrowej ostatnie badania wskazują, że najbardziej pożądane umiejętności to umiejętności behawioralne, a nie techniczne.

Odporność 

Wyposażanie pracowników w odporność i zdolność adaptacji do zmian, złożoności i przeciwności losu zostało ocenione jako jedna z najważniejszych umiejętności, zdaniem menedżerów L&D. Budowanie odporności jest również ściśle powiązane z innymi pożądanymi umiejętnościami behawioralnymi, w tym umiejętnością współpracy, efektywnej komunikacji i przewodzenia. Tradycyjnie nazywane umiejętnościami miękkimi, umiejętności te są coraz częściej określane jako „umiejętności władzy”, ponieważ zapewniają pracownikom „moc” w pracy, co z kolei umożliwia im osiągnięcie osobistego rozwoju, osiąganie celów zawodowych i bardziej efektywne przyczynianie się do rozwoju organizacji.

Komunikacja 

Masowe przyjęcie pracy zdalnej od początku pandemii spowodowało transformacyjną zmianę w sposobie, w jaki pracownicy komunikują się ze sobą i z pracodawcami. Bez tradycyjnego środowiska biurowego i przypadkowych interakcji, które ułatwiają zaangażowanie i budowanie relacji, ważne stało się zarówno dla pracodawców, jak i pracowników, aby wykorzystać umiejętności komunikacyjne wymagane w świecie online. Obejmuje to umiejętność aktywnego słuchania bez rozpraszania się technologią lub otoczeniem fizycznym, poświęcanie czasu na rozmowę 1 na 1, ułatwianie nadrabiania zaległości w zespole, zachęcanie do asertywności, szanowanie przestojów pracowników oraz jasne wyrażanie obowiązków, priorytetów i działań.

Przywództwo 

Umiejętności przywódcze i zarządcze, w tym myślenie strategiczne, włączanie, mentoring i rozwiązywanie problemów, zostały zidentyfikowane jako kluczowe umiejętności w raporcie Udemy 2022 Workplace Learning Trends Report. Kiedy liderzy wykazują te umiejętności, pracownicy czują się bardziej upoważnieni, akceptowani i cenieni. W szczególności organizacje muszą wyjść poza powierzchowne gesty dotyczące integracji. Na przykład badanie Udemy wskazuje, że „organizacje, które oferują szkolenia z zakresu przywództwa wszystkim pracownikom, mają 4,2 razy większe szanse na osiągnięcie lepszych wyników pod względem wzrostu przychodów, marży operacyjnej i zwrotu z kapitału”.

 

Nie zapominajmy o transformacji cyfrowej i biegłości cyfrowej

 

Światowe Forum Ekonomiczne przewiduje, że do 2025 r. zniknie 85 milionów miejsc pracy, a 97 milionów zostanie utworzonych – wiele z nich wymaga umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji, blockchain, bezpieczeństwa danych, nowych języków kodowania, analizy danych i innych. Oprócz wzrostu zapotrzebowania na stanowiska techniczne, pracownicy wszystkich działów wymagają biegłości w posługiwaniu się technologiami cyfrowymi, które stale się rozwijają, aby sprostać rozwojowi i rozpowszechnianiu się oprogramowania i narzędzi technologicznych. Niezależnie od tego, czy chodzi o analitykę biznesową, UX, projektowanie instrukcji, handel algorytmiczny, analitykę marketingową czy zarządzanie CRM, nowe, poszukiwane umiejętności muszą opierać się na transformacji cyfrowej i rozwijać biegłość cyfrową pracowników.

Wspieranie kultury ciągłego uczenia się

Zdobywanie przez pracowników nowych, poszukiwanych umiejętności wymaga przyjęcia w miejscu pracy kultury uczenia się lub e-learningu. To z kolei sprzyja zaangażowaniu pracowników, które jest kluczowym czynnikiem łagodzącym potencjalne skutki „wielkiej rezygnacji”. Piąty doroczny raport LinkedIn Learning na temat uczenia się w miejscu pracy wskazuje, że dwie trzecie (66%) profesjonalistów L&D na całym świecie zgadza się, że koncentrują się na przebudowie i zmianie kształtu swoich organizacji poprzez dedykowaną strategię uczenia się w miejscu pracy. W związku z tym, że hybrydowe lub zdalne zespoły pracowników będą się utrzymywać w najbliższej przyszłości, menedżerowie działu L&D mają za zadanie wybrać solidny system zarządzania uczeniem się online (lub, jak to się czasem określa, korporacyjny system LMS lub system zarządzania uczeniem się w przedsiębiorstwie), który będzie w stanie sprostać różnym wymaganiom edukacyjnym w różnych działach i zapewnić wgląd w efektywność programów szkoleniowych. W 2021 r. najpopularniejszym darmowym kursem wśród specjalistów L&D na LinkedIn był „Instructional Design Essentials”. W odpowiednim hołdzie dla profesjonalnego e-learningu, zachęcające jest to, że specjaliści L&D dążą do zaspokojenia potrzeb uczących się poprzez podnoszenie kwalifikacji w zakresie projektowania i dostarczania angażujących programów nauczania online.

Aby kultywować kulturę uczenia się w miejscu pracy, dowiedz się więcej o Moodle Workplace, konfigurowalnej platformie usprawniającej onboarding, uczenie się w miejscu pracy, zarządzanie zgodnością i automatyzację typowych procesów.

Powiązane artykuły

Bądź pierwszym, który dowie się o naszych najnowszych wiadomościach i aktualizacjach