Wróć do materiału Data: 06/02/2023

Generowanie sztormu: ChatGPT, AI i przyszłość uczenia się

Rok 2022 zakończył się w blasku rozgłosu i kontrowersji, gdy OpenAI zaoferowało publiczności spojrzenie na swoją najnowszą usługę chatbota, znaną jako ChatGPT, zbudowaną na wersji 3.5 silnika Generative Pre-trained Transformer (GPT).

Wystarczy wpisać zapytanie typu „Napisz krótki artykuł porównujący znaczenie CRISPR i Fusion jako postępu technologicznego”, a SI w ciągu kilku sekund wygeneruje oryginalny, wiarygodnie brzmiący tekst. Zobacz następującą odpowiedź ChatGPT, utworzoną 17 stycznia 2023 r.

CRISPR i Fusion to dwa postępy technologiczne, które mają potencjał, aby znacznie wpłynąć na różne branże i dziedziny.

CRISPR, czyli Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats, to narzędzie do edycji genetycznej, które pozwala na precyzyjne manipulowanie sekwencjami DNA. Technologia ta może potencjalnie zrewolucjonizować medycynę, umożliwiając opracowanie ukierunkowanych terapii chorób genetycznych oraz stworzenie bardziej skutecznych szczepionek. Dodatkowo CRISPR może mieć również znaczący wpływ na przemysł rolniczy, pozwalając na tworzenie upraw o zwiększonej wydajności oraz odporności na szkodniki i choroby.

Z drugiej strony, fuzja jest technologią, która ma na celu odtworzenie procesu, który zasila słońce, w celu stworzenia zrównoważonego i praktycznie nieograniczonego źródła energii. Fuzja ma potencjał, aby zapewnić rozwiązanie światowego kryzysu energetycznego i zmniejszyć nasze uzależnienie od paliw kopalnych. Technologia ta jest wciąż we wczesnym stadium rozwoju, ale jeśli się powiedzie, może mieć głęboki wpływ na przyszłość produkcji energii

Podsumowując, zarówno CRISPR, jak i Fusion są ważnymi osiągnięciami technologicznymi, które mają potencjał, aby znacząco wpłynąć na różne branże i dziedziny. CRISPR może zrewolucjonizować medycynę i rolnictwo, natomiast Fusion ma potencjał zapewnienia zrównoważonego i praktycznie nieograniczonego źródła energii.

Czym więc jest generatywna AI?

Dla wszystkich zaskoczonych pozornym pojawieniem się ChatGPT z dnia na dzień, warto zaznaczyć, że jego poprzednik z 2020 roku, GPT-3, wyraźnie zapowiadał trwający postęp i potencjał tej gałęzi technologii AI, znanej jako Large Language Models (LLM). Ponieważ jednak nie działał on na tyle dobrze, by uznać go za człowieka, wzbudził mniejsze zainteresowanie poza entuzjastami AI. Ale teraz najwyraźniej osiągnęliśmy punkt krytyczny, w którym wykładniczy postęp doprowadził nas do sytuacji, w której wyraźnie działa na tyle dobrze, że przeraża ludzi – jesteśmy na drugiej połowie szachownicy i nie możemy zawrócić. Na TikTok, hashtag #chatgpt ma ponad 650 milionów wyświetleń, dowodząc jego przebicia się do popularnej świadomości, pomimo tego, że był oznaczony jako „wydanie testowe”

Jak większość technologii AI / Machine Learning, podstawowa „magia” polega na wydobywaniu wartości z ogromnych ilości danych treningowych. GPT jest szkolony do znajdowania związków między słowami – połykając gigantyczne ilości treści od artykułów naukowych po strony internetowe i media społecznościowe.

Podobnie jak w przypadku wszystkich dotychczasowych AI, ważne jest, aby zrozumieć, że pomimo swojej pozornej sprawności, system nie „rozumie” swoich wyników i brakuje mu zdrowego rozsądku. Luki w danych szkoleniowych będą prowadzić do mniej wiarygodnych odpowiedzi. OpenAI stwierdza w swoim FAQ dotyczącym ChatGPT, że może on czasami udzielać nieprawidłowych odpowiedzi i może tworzyć „szkodliwe instrukcje lub stronnicze treści”. Mówi też, że może pisać „wiarygodnie brzmiące, ale niepoprawne lub nonsensowne odpowiedzi”. Mimo tych zastrzeżeń, ChatGPT nadal chwycił wyobraźnię użytkowników z ponad 1 milionem osób testujących go w ciągu zaledwie 5 dni!

Apokalipsa akademicka?

Widoczna zdolność ChatGPT do tworzenia podobnych do ludzkich odpowiedzi na eseje doprowadziła do natychmiastowych obaw, że narzędzie to może być zbyt łatwo wykorzystywane przez studentów do skracania zadań i omijania istniejących usług plagiatowych, które są zaprojektowane tylko do wykrywania wycinania i wklejania, a nie generatywnych wyników AI. Płonące obawy o uczciwość akademicką związane z usługami pisania esejów dostępnymi online zostały wyprzedzone przez dostępność darmowych narzędzi generatywnych.

Nowojorskie Szkoły Publiczne zakazały stosowania tej technologii w swojej sieci, obawiając się, że „podczas gdy narzędzie może być w stanie zapewnić szybkie i łatwe odpowiedzi na pytania, nie buduje umiejętności krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów, które są niezbędne dla sukcesu akademickiego i życiowego”. Ale inni zastanawiają się, czy jest to podobne do oburzenia poprzednich pokoleń, które powitało wynalezienie niedrogiego kalkulatora kieszonkowego i związaną z tym szkodę dla światowej sprawności arytmetycznej. Jak zauważył jeden z pisarzy, „Techno-apokaliptycyzm w wieży z kości słoniowej” pojawia się co kilka lat, więc nie powinniśmy być zaskoczeni tą reakcją.

W Enovation uważamy, że najlepszym podejściem jest zrozumienie wszelkich potencjalnych pozytywnych zastosowań tej nowej technologii i znalezienie sposobów na zintegrowanie jej z nauczaniem, przy jednoczesnym dostosowaniu technik oceny, aby zachować ich znaczenie i integralność. Wydaje mi się, że kluczowym punktem w nadchodzących miesiącach powinien być rozwój wiedzy na temat dostępności i możliwości usług takich jak ChatGPT. Nauczyciele i uczniowie muszą wiedzieć, jakie korzyści mogą one zaoferować, ale przede wszystkim, jakie są wady obecnych systemów.

Musimy być realistami, że ta technologia będzie dostępna w kontekstach zawodowych, poza ocenami, a uczniowie muszą być przygotowani do jej efektywnego wykorzystania. Oprócz podstawowych decyzji dotyczących umiejętności czytania i pisania oraz rozsądnego użytkowania, które należy podjąć, ważne jest również, aby pamiętać, że użytkownicy nie powinni wprowadzać danych osobowych (np. prawdziwych nazwisk, informacji osobistych lub e-maili, ponieważ są one przechowywane przez OpenAI). Podobnie jak w przypadku przyjęcia kalkulatorów lub egzaminów z otwartej książki, pracownicy akademiccy muszą rozważyć opracowanie bardziej kreatywnych sposobów oceny wiedzy podstawowej, jednocześnie doskonaląc umiejętności korzystania z potężnych nowych narzędzi dostępnych w celu zwiększenia wydajności człowieka.

Pojawienie się usług AI opartych na przetwarzaniu reprezentuje zmianę paradygmatu z ery Google dostarczającego linki, w których możemy znaleźć odpowiedzi na nasze zapytania do ery AI dostarczającej dostosowanych odpowiedzi narracyjnych na żądanie, co pomija minimalną selekcję, którą mamy tendencję do robienia przez pierwsze kilka linków Google. Płynne, pewne odpowiedzi ChatGPT sprawiają, że łatwo jest je zaakceptować w wartości nominalnej.

Przede wszystkim zalecamy, aby użytkownicy spędzili trochę czasu na wypróbowaniu ChatGPT, aby go zrozumieć – zapytaj go w oparciu o obszary swojej wiedzy i zobacz, jak dobre lub złe są jego odpowiedzi.

Wśród niektórych rodzajów zapytań, które można do niego skierować są:

  • Zaprojektuj sylabus do zajęć o technologii edukacyjnej
  • Napisz politykę korzystania z narzędzi do pisania AI na lekcji
  • Przedstaw 10 pytań wielokrotnego wyboru dotyczących przepisów BHP
  • Napisz scenariusz podcastu o nauce i rozwoju
  • Napisz 10 przyciągających uwagę nagłówków do artykułu o generatywnej AI

Chociaż mówimy tu o akademickim wpływie technologii w stylu ChatGPT, implikacje nie dotyczą tylko tekstów akademickich. Możesz skłonić generatywną AI do pisania poezji, blogów marketingowych, a nawet kodu oprogramowania w różnych językach programowania; ale poza wyjściami tekstowymi istnieją generatywne narzędzia AI do tworzenia obrazów – możesz poprosić narzędzia takie jak DALL-E o wygenerowanie „Obrazu z widokiem przez okno na światła miasta po tym, jak padał deszcz w nocy w stylu Van Gogha”.

Zwróć uwagę na znak wodny w prawym dolnym rogu, wskazujący na to, że został wygenerowany przez DALL-E-2.

Co dalej?

Chociaż w kręgach technologicznych istnieje tendencja do ogłaszania każdego rozwoju jako przełomu/przyszłości/rewolucji, wydaje się, że technologie AI, takie jak ChatGPT, są znaczącym kamieniem milowym, ważnym pierwszym krokiem w kierunku nowego paradygmatu tego, jak i kiedy używamy technologii. Złożone, a nawet kreatywne zadania, które wcześniej były poza zasięgiem komputerów, teraz są na wyciągnięcie ręki.

ChatGPT (który, jak pamiętacie, jest zbudowany na GPT w wersji 3.5) to tylko krok – technologia, z której korzysta, szybko ewoluuje, a GPT w wersji 4 ma pojawić się jeszcze w tym roku. Istnieje wiele innych opartych na transformatorach LLM, które są opracowywane przez firmy, w tym Google. Trwa wyścig w stylu „gorączki złota” o skomercjalizowanie modeli specyficznych dla danego zadania – zasadniczo są to opakowania wokół modeli bazowych w celu dostosowania ich do konkretnego celu. Jednak szkolenie modeli bazowych pozostaje domeną dużych, dobrze finansowanych organizacji – model taki jak GPT ma ponad 175 miliardów parametrów, ponad bilion słów i wymaga ponad 5 tysięcy petaflopów mocy obliczeniowej. Dominacja AI będzie następnym polem bitwy dla wielkich technologii i będzie miała implikacje daleko poza edukacją – a jeśli nam nie wierzysz, po prostu zapytaj ChatGPT…..

Uwaga, ten artykuł został napisany przez człowieka z Enovation. Ale zawsze możesz poprosić ChatGPT o napisanie artykułu na ten sam temat i porównać.

W lutym przeprowadzimy wywiady z wieloma wiodącymi ekspertami w nowej serii podcastów poświęconych AI i przyszłości edukacji….

Powiązane artykuły

Bądź pierwszym, który dowie się o naszych najnowszych wiadomościach i aktualizacjach