strona główna > Blog

Jak przygotować swój LMS, aby spełniał wymagania Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA)

Przeczytaj, jak upewnić się, że Twoja platforma Moodle lub Totara spełnia wymagania EAA i zapewnia lepsze doświadczenia edukacyjne każdemu użytkownikowi

Accessibility
2 grudnia 2025

Autor: Fiona Quinn – konsultant ds. rozwiązań edukacyjnych, Enovation

Praktyczne kroki dla właścicieli stron Moodle i Totara

Zarówno Moodle, jak i Totara są domyślnie projektowane tak, aby spełniać standardy WCAG 2.1 na poziomie AA. Jednak motywy graficzne, wtyczki firm trzecich oraz niespójne praktyki tworzenia treści mogą osłabić zgodność z nowymi wymaganiami Europejskiego Aktu o Dostępności (Dyrektywa (UE) 2019/882).

Oto, jak upewnić się, że Twoja platforma Moodle lub Totara spełnia wymagania EAA i zapewnia lepsze doświadczenia edukacyjne dla użytkowników.

 

1. Zacznij od audytu dostępności

Oceń swój LMS pod kątem zgodności z WCAG 2.1 AA, korzystając zarówno z testów automatycznych, jak i manualnych:

Narzędzia automatyczne:

Użyj narzędzi automatycznych, takich jak BrowserStack, Axe lub Wave, aby zidentyfikować:

  • niski kontrast kolorów
  • brak tekstów alternatywnych obrazów
  • elementy nawigacji niedostępne z klawiatury
  • pułapki fokusowe lub brak widocznych wskaźników fokusu
  • niepoprawne struktury nagłówków
  • linki o niejasnym opisie
  • brak napisów do materiałów wideo

Testy manualne:

  • Korzystaj z czytników ekranu, takich jak ReadSpeaker, NVDA, JAWS lub VoiceOver
  • Testuj nawigację wyłącznie za pomocą klawiatury (Tab, Shift+Tab, Enter, Esc)
  • Sprawdzaj kontrast kolorów – np. za pomocą WebAIM Contrast Checker

Audyt treści:

  • Sprawdź, czy obrazy mają tekst alternatywny
  • Upewnij się, że nagłówki są używane semantycznie (nie są tylko pogrubionym tekstem)
  • Zweryfikuj, czy materiały wideo mają napisy lub transkrypcję
  • Uwaga – e-booki również są objęte przepisami, więc najlepiej włączyć je do testów w ramach audytu treści. Zgodność nie jest mierzona punktacją, chodzi o spełnienie wymaganych kryteriów sukcesu.

 

2. Sprawdź zgodność motywów i wtyczek

Motywy

Motywy w Moodle i Totara określają wygląd, układ i nawigację Twojej platformy LMS. Chociaż podstawowe motywy systemowe (Boost w Moodle / motyw bazowy w Totara) są projektowane tak, aby spełniały standardy WCAG 2.1 AA, motywy niestandardowe, wtyczki firm trzecich oraz elementy brandingu często wprowadzają problemy z dostępnością, które mogą osłabić zgodność całej platformy.

Wtyczki

Wtyczki (dodatki, bloki, aktywności i integracje) rozszerzają funkcjonalność, ale mogą również powodować niespójności w projektowaniu, kodowaniu i użyteczności dla osób korzystających z technologii wspomagających. Podobnie jak w przypadku innych problemów z dostępnością, zaleca się przeprowadzenie audytu wszystkich zainstalowanych wtyczek i wczesne wykrycie elementów blokujących dostępność.

 

3. Opracuj plan zgodności

Po przeprowadzeniu audytu:

  • Ustal priorytety dla najważniejszych poprawek (nawigacja, logowanie, strony kursów)
  • Przydziel odpowiedzialności i stwórz harmonogram lub plan projektu
  • Określ częstotliwość i terminy ponownych audytów, aby monitorować postęp

 

4. Opublikuj oświadczenie o dostępności

Firmy muszą udostępniać oświadczenie o dostępności, w którym przedstawiają swoje zobowiązania i działania na rzecz dostępności. Wytyczne W3C dotyczące opracowywania oświadczeń o dostępności określają, co powinno się w nim znaleźć.

Wskazane jest również uwzględnienie wszelkich znanych ograniczeń, aby uniknąć frustracji użytkowników.

 

5. Utrzymuj ciągłe aktualizacje i szkolenia

Dostępność to wspólna odpowiedzialność. Szkol swoich administratorów, projektantów i twórców kursów, aby:

  • Rozumieli problemy związane z dostępnością i stosowali najlepsze praktyki
  • Rozpoznawali i naprawiali typowe problemy z dostępnością
  • Korzystali z narzędzi wspomagających podczas testów
  • Śledzili zmiany w standardach WCAG

Dostępność to proces ciągły:

  • Testuj ponownie po aktualizacjach motywów lub wtyczek
  • Monitoruj nowe wydania pod kątem zmian w dostępności
  • Regularnie aktualizuj oświadczenie o dostępności oraz materiały szkoleniowe

Praktyczne rozwiązania od Enovation

Audyt treści

Do sprawdzania treści pod kątem problemów z dostępnością można wykorzystać Brickfield Toolkit oraz edytor TinyMCE.

Brickfield Accessibility Toolkit to wbudowany w Moodle system audytu i naprawy dostępności, który pomaga twórcom kursów, administratorom i zespołom ds. zgodności identyfikować i rozwiązywać problemy z dostępnością w materiałach edukacyjnych. Toolkit nie tylko wskazuje problemy, lecz także uczy użytkowników, jak je naprawić. Każdy problem zawiera wyjaśnienie, co jest nie tak, dlaczego jest to istotne i jak go rozwiązać, korzystając ze standardowych narzędzi Moodle.

TinyMCE Accessibility Checker, dostępny w ramach subskrypcji premium, pozwala autorom treści w prosty sposób sprawdzać problemy z dostępnością bezpośrednio w edytorze. Narzędzie informuje o problemie, wyjaśnia jego znaczenie i podpowiada, jak go naprawić.

Motyw Moodle – Boost Union

Jednym z rozwiązań dla Moodle jest wykorzystanie motywu Boost Union. Boost Union to motyw potomny bazowego motywu Moodle Boost, znanego z posiadania certyfikatu WCAG. Motyw Boost Union opiera się na zasadzie konfigurowalności i bycia domyślnie wyłączonym. Dzięki temu administratorzy i użytkownicy mogą włączyć tylko te funkcje dostępności, które są im potrzebne. Takie podejście zapewnia, że motyw nie utrudnia dostępu przez narzucanie niepotrzebnych lub konfliktujących funkcji. Boost Union oferuje również możliwość zgłaszania problemów z dostępnością oraz tworzenia i wyświetlania oświadczenia o dostępności.

Dodatkowo możesz zainstalować wtyczkę Moodle-local_accessibilitytool, która umożliwia użytkownikom zmianę schematu kolorów, stylu czcionki, czytelności i rozmiaru tekstu w całym serwisie. Funkcje te poprawiają dostępność dla wszystkich użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Wtyczki

Przy rozwiązywaniu problemów związanych z wtyczkami warto:

  • Skontaktować się z deweloperami wtyczek i poprosić o oświadczenia o dostępności lub aktualizacje
  • Korzystać z Accessibility Conformance Reports (ACR) w Moodle/Totara, aby zweryfikować zgodność podstawowej platformy
  • Unikać zbędnych lub przestarzałych wtyczek, co zmniejsza nakład pracy związany z utrzymaniem
  • Przeprowadzać testy manualne przed uruchomieniem, aby potwierdzić użyteczność w praktyce

Oświadczenie o dostępności

Generator oświadczeń EAA – szablon, narzędzie, przykład i wymagania dla oświadczenia o dostępności na poziomie AA

Explore
our solutions !

Bądź pierwszym, który dowie się o naszych najnowszych wiadomościach i aktualizacjach